'Door Tafeltje Dekje eet ik veel gevarieerder'

Elke dag een warme maaltijd klaarmaken, boodschappen doen, eten koken en alles opruimen. Dat kan een hele klus zijn als je minder mobiel bent, alleen woont of niet vaak hebt gekookt. De vrijwilligers van Welzijn De Meerpaal en de koks van Coloriet de Regenboog, zorgen ervoor dat er dagelijks gezonde maaltijden bij bijna 250 klanten thuis worden bezorgd. De klant stelt per dag de eigen maaltijd samen uit de gevarieerde menukaart. Er is keuze uit zowel een warme of koelverse maaltijd, zo bepaalt de klant zelf wanneer hij of zij wil eten.

De 88-jarige mevrouw Spit uit Dronten krijgt sinds 2013 haar maaltijden van Tafeltje Dekje. Na een herseninfarct kon ze zelf niet zoveel meer doen. Ze wordt sindsdien naast de maaltijden van Tafeltje Dekje iedere ochtend geholpen met douchen door de wijkzorg van Coloriet. Ook heeft ze een hulp in het huishouden. “Ina komt al vijf jaar twee keer in de week”, vertelt mevrouw Spit. Zij helpt haar iedere week met het invullen van het formulier van Tafeltje Dekje. Elke dag kun je kiezen uit drie maaltijden en een nagerecht.

Mevrouw Spit lust alles: 'Sinds Tafeltje Dekje eet ik veel gevarieerder dan toen ik zelf kookte. Als er pannenkoeken op het menu staan, weet Ina al dat ze deze aan moet kruizen'. Pannenkoeken zijn namelijk het lievelingsgerecht van mevrouw Spit.  Eén keer in de week komt dochter Henny op bezoek. Ze doen samen boodschappen, Henny kookt en blijft slapen. De twee zonen wonen niet in de buurt, de één woont al jaren in New York, de ander verhuist binnenkort naar Frankrijk. Mevrouw Spit heeft er geen moeite mee. ‘Mijn zoon uit New York belt me iedere week’.

Geen zorgen

Door Tafeltje Dekje, de wijkzorg en de huishoudelijke hulp hoeft ze zich geen zorgen te maken. In het begin was het wel wennen dat de maaltijd om 12.00 uur kwam, maar daar is ze nu helemaal op in gesteld. 'Het eten is heerlijk. Soms vind ik iets minder lekker, maar dan heb ik iets uitgekozen dat ik nog niet ken'. Maar dat weerhoudt haar niet om alles uit te proberen. De soep bewaart ze voor 's avonds bij de boterham. Als ik soep voor de warme maaltijd eet, dan lust ik niet zoveel meer. Zo heeft ze twee keer op een dag profijt van de maaltijdbezorging.

Dankbaar werk

De 82-jarige Jan Schipper is één van de tachtig bezorgers van Tafeltje Dekje in Dronten. Hij is negen jaar geleden begonnen en doet het nog steeds met veel plezier. Naast zingen bij het Flevo’s mannenkoor en het klussen bij zijn kinderen en kleinkinderen bezoekt de gepensioneerde timmerman iedere week de voetbalwedstrijden van voetbalclub Reaal samen met een vriend. Eens per maand rijdt hij de hele week zijn vaste route voor Tafeltje Dekje. Omstreeks half 12 gaat hij naar Coloriet de Regenboog om de maaltijden op te halen. Daar krijgen de bezorgers altijd een kopje soep. Tegen 12.00 uur gaat hij rijden. Hij bezoekt iedere dag zo'n 6 à 12 mensen. Hij maakt een praatje als mensen daar behoefte aan hebben. “Het is dankbaar werk”, legt Jan Schipper uit.

U kunt Tafeltje Dekje maaltijden aanvragen bij het Servicepunt van De Meerpaal via telefoonnummer 0321 388 710 op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur.

Afbeelding: Jan Schipper op zijn route voor Tafeltje Dekje.

Meer informatie

Lees meer over de maaltijdservice Tafeltje Dekje.