‘Ik stel altijd vragen. Zelfs al weet ik dat meneer al jaren een boterham met kaas wil, vraag ik wat hij op zijn boterham wil. En ook al weet ik dat mevrouw graag geholpen wil worden bij het druppelen van haar ogen, vraag ik of ze het goed vind dat ik haar erbij help. Zo houden mensen zelf de regie’, zegt Agnes.
Agnes werkt als verzorgende IG op afdeling Boomgaard in De Regenboog. Hier wonen mensen met somatische beperkingen, zoals een dwarslaesie, Ziekte van Parkinson of psychiatrische aandoeningen. Ook verblijven er mensen voor kortere tijd, na bijvoorbeeld een ziekenhuisopname.
‘Ik ben gek op oude mensen’, zegt ze enthousiast. ‘Ze hebben een heel leven achter de rug en kunnen enorm scherp uit de hoek komen. We kunnen bij ons op de afdeling enorm met elkaar lachen. Ik maak graag contact. Soms lukt dit al door het zingen van een liedje. De herkenning, blijdschap en dankbaarheid is prachtig om te zien.’
‘Ik probeer me altijd in te leven in onze cliënten. Hoe zou ik het vinden om hier te wonen? Hoe zou ik het vinden om op het toilet te worden geholpen door iemand? Het lijkt mij vreselijk om op het toilet te worden gezet door een chagrijnig persoon. Dus dat is iets wat ik nooit zal doen. Ik benader mensen enthousiast en vrolijk en laat hen merken dat ik het ontzettend leuk vind om hen te helpen, ook al heb ik zelf m’n dag niet helemaal.’
Agnes is, met haar open blik en brede glimlach, een enthousiaste en gedreven collega. ‘Lol op de werkvloer is belangrijk’, zegt ze. ‘We halen binnen ons team regelmatig grappen met elkaar uit. Dat moet kunnen!’
Agnes werkt voornamelijk in de avonduren. Daar kiest ze bewust voor. ‘Het leuke van werken in de avonden is dat je veel interactie met mensen hebt. Ik deel medicijnen, we gaan eten en drinken, ik help mensen naar het toilet, doe een thee- of koffieronde, deel nog een keer medicijnen en maak mensen om de beurt klaar om te gaan slapen. Ik vind het een heerlijk gevoel om rond 23.00 uur, wanneer iedereen ligt te slapen, mijn dienst over te dragen aan de nachtdienst.’
‘Werken bij Coloriet is leuk’, zegt ze. ‘Onze cliënt staat centraal en de zaken worden goed geregeld. Zo hebben we in De Regenboog een reservedienst. Dit zijn mensen die, bijvoorbeeld bij ziekte, kunnen bijspringen op verschillende afdelingen. Is er niemand ziek? Dan kunnen ze onze cliënten een extraatje te bieden. Even lang badderen bijvoorbeeld.’
Agnes is ambassadeur van de landelijke campagne IK ZORG van het ministerie van VWS. Lees haar verhaal op de landelijke website: www.ontdekdezorg.nl.
Contact
Zorg regelen
Zorg aanvragen
Klantadvies
Klachtenprocedure
Contact
Zorg regelen
Zorg aanvragen
Klantadvies
Klachtenprocedure
© Coloriet 2024 – Privacyverklaring – Disclaimer – Algemene voorwaarden
Coloriet maakt gebruik van noodzakelijke, statistische en marketing cookies voor een optimale website ervaring.