De zorg voor mensen met dementie moet zoveel mogelijk op vrijwillige basis plaatsvinden. Met onvrijwillige zorg zijn wij zeer terughoudend. Alleen wanneer handelingen noodzakelijk zijn om ernstig nadeel voor de cliënt te voorkomen, passen wij onvrijwillige zorg toe.
We zoeken altijd naar de minst ingrijpende maatregel, zetten die zo kort mogelijke in en proberen deze zorg af te bouwen. Hiervoor passen we het landelijke stappenplan toe, zoals voorgeschreven in Wet zorg en dwang (Wzd).
Wij bieden bewoners optimale bewegingsvrijheid in een veilige omgeving. Met vrijheidsbeperkingen en gedragsbeïnvloedende medicijnen zijn wij dan ook zeer terughoudend. Als er vanuit veiligheidsoogpunt hulpmiddelen nodig zijn, dan kiezen wij voor hulpmiddelen die de bewegingsvrijheid zo weinig mogelijk aantasten. Vinden wij voor de bewoner geen goede oplossing, dan schakelen we interne en externe deskundigen in. Bijvoorbeeld het Centrum voor Consultatie en Expertise.
De We zorg en dwang regelt de rechten bij onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening, zoals dementie.
Wilt u meer informatie over de Wet zorg en dwang? Dan verwijzen we u naar de onderstaande website:
> Brochures Wet zorg en dwang voor cliënten en familie
Elke bewoner die te maken heeft met de Wet zorg en dwang kan vragen om ondersteuning door een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon. Dit geldt ook voor de eerste contactpersoon van de bewoner.
De cliënten-vertrouwenspersoon geeft advies en bijstand in situaties die te maken hebben met:
De onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon voor Coloriet is:
De Wet zorg en dwang (Wzd) bepaalt ook dat klachten over onvrijwillige zorg behandeld moeten worden door een onafhankelijke klachtencommissie. Hiervoor is de landelijke Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ) opgericht.
Voor klachten rondom onvrijwillige zorg is een speciale klachtenprocedure en een landelijke externe klachtencommissie.
Over de volgende onderwerpen kan op basis van de Wzd een klacht worden ingediend:
> Meer informatie over de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ) en de klachtenregeling
> Meer informatie over klachtenbemiddeling bij Coloriet
Contact
Zorg regelen
Zorg aanvragen
Klantadvies
Klachtenprocedure
Contact
Zorg regelen
Zorg aanvragen
Klantadvies
Klachtenprocedure
© Coloriet 2024 – Privacyverklaring – Disclaimer – Algemene voorwaarden
Coloriet maakt gebruik van noodzakelijke, statistische en marketing cookies voor een optimale website ervaring.